BEWONERSCOMMUNICATIE

Voor Bouwgroep Dijkstra Draisma is een project pas succesvol als de bewoners of eindgebruikers tevreden zijn. Goede en transparante communicatie is belangrijk en daarom krijgen bewoners bij ons een vaste contactpersoon.

Bewonersconsulentes By IMAZZO 3

Communicatie is maatwerk

Communicatie gaat niet via één route, maar dat is maatwerk. Gebouwen realiseren, onderhouden of verduurzamen doen we voor bewoners. Het belangrijkste doel is om te zorgen voor een comfortabel, duurzaam en veilig thuis voor bewoners. Innovatie in techniek is hiervoor onmisbaar, maar het sociale proces is minstens zo belangrijk, eigenlijk nog veel belangrijker. Zonder tevreden bewoners is een project niet geslaagd. Daarom zetten de bewonersconsulentes van Dijkstra Draisma altijd een stap extra en doen hun uiterste best om alles voor bewoners in goede banen te leiden.

"Als bewonersconsulent moet je goed kunnen communiceren, denken in oplossingen en altijd goed inleven. Tegelijkertijd blijf je wel realistisch, zodat bewoners duidelijkheid krijgen en weten wat ze kunnen verwachten. Met een oplossingsgerichte houding en communicatie weet je de bewoners gerust en tevreden te stellen."

Jolanda Wijnsma, bewonersconsulente

Samenwerken

Een heel groot onderdeel van bewonerscommunicatie is samenwerken. Met de opdrachtgever, de projectleider en uitvoerder op de bouw, stakeholders en natuurlijk bewoners. Onze bewonersconsulentes zijn een grote spil in elk project en zorgen ervoor dat iedereen altijd goed op de hoogte is.

 

Het is belangrijk om verwachtingen over en weer te bespreken, om zo een realistisch beeld te houden van de voortgang van een project. 

Viering 1000e woningverbetering met Elkien

Een mooi voorbeeld is de ketensamenwerking met Elkien. Aan de Julianalaan in Leeuwarden verbeteren we in opdracht van Elkien 270 woningen. Dit is één van de vele projecten die we samen met hen uitvoeren. Onze bewonersconsulentes staan in nauw contact met contactpersonen bij Elkien, onderaannemers, de uitvoerder op de bouw en natuurlijk de bewoners. Zij is op locatie aanwezig zodat er snel geschakeld kan worden. 

 

Afgelopen jaar was het tijd voor een feestje, we vierden dat we samen de 1000ste woning verbeterd hadden. Bij de bewoner van de 1000ste woning werd aangebeld en hij kreeg taart, bloemen en een mooie foto. Met de hele wijk werd het moment ook vrolijk gevierd met live muziek, lekkere hapjes en een officieel moment met toespraken. 

BEWONERSCOMMUNICATIE, EEN VAK APART

In ons jaarlijkse magazine de Stream is een artikel gepubliceerd over bewonerscommunicatie. In het artikel vertellen we over hoe onze bewonersconsulentes altijd een stapje extra zetten, hoe technische en sociale innovatie hand in hand gaan en dat we werken met overzichtelijke communicatiesystemen.

 

Benieuwd? Lees hier het artikel in een pdf-bestand

Goed, duidelijk en aangenaam communiceren

We willen Nederland verduurzamen. Belangrijk hierbij is dat we duidelijk communiceren. Met behulp van een dagboekje weten bewoners bijvoorbeeld precies welke werkzaamheden we wanneer gaan doen. Maar we bieden ook een woonhandleiding aan waarin staat hoe de installaties werken bijvoorbeeld. Maar we vieren ook feestjes. Bij mijlpalen zoals het einde van het project zetten we onze foodtruck Van Keet in. Maar deze gebruiken we ook om kookworkshops te organiseren, wanneer mensen overgaan van koken op gas naar koken op elektriciteit.

"Als bewonersconsulente heb ik onder andere gewerkt aan de verduurzaming van 132 huurwoningen in de Leeuwarder wijk de Wielenpôlle. Met iedere bewoner zijn meerdere keukentafelgesprekken geweest om de werkzaamheden door te nemen en aan te passen op de persoonlijke situatie. Dit zorgt ervoor dat bewoners goed voorbereid zijn op de werkzaamheden en daardoor ook voorbereid zijn op de overlast die er gaat komen."

Geertje Stoker, bewonersconsulente