"Samen verder in de ‘ik neem je de maat-’schappij" Cobouw blog Biense Dijkstra

Gepubliceerd op 14 juli 2020

"Samen verder in de ‘ik neem je de maat-’schappij" Cobouw blog Biense Dijkstra

We naderen de bouwvakperiode. Ondanks de coronacrisis blijft dit een goed moment om onze medewerkers hun verdiende rust te gunnen en de ondernemers in andere branches, die erg geleden hebben, omzet te gunnen. We hopen op goed weer in Nederland en dat daardoor veel mensen in ons eigen mooie land vakantie gaan vieren. En vooral veel besteden in de toeristische sector en bij de horeca, want daar heeft de crisis ook hard toegeslagen.

Wij denken trouwens dat vroeg of laat elke sector te maken krijgt met de gevolgen van de crisis, maar we moeten ervoor oppassen dat we elkaar geen crisis aanpraten. Dus juist consumeren in plaats van de hand op de knip. Maar dat in een tijd dat we bewust worden van de impact van ons gedrag op het klimaat en daardoor juist van plan waren te consuminderen. Over vliegen naar het buitenland, vooral naar Duitsland, België of Frankrijk, zijn we het snel eens. Stoppen met die CO2-uitstotende onzin. Alle reden om in eigen land op vakantie te gaan, zowel economisch als milieutechnisch.

Vroeger tijdens de bouwvak gingen mijn ouders met ons naar een boerderijtje, slechts zeven kilometer verderop. Een prachtig plekje in Friesland aan het water. Vissen, fuiken plaatsen, peddelen in een rubberbootje, we vonden het prachtig. ‘s Avonds legden we de matrassen op de grond voor het slapengaan en ‘s ochtends ruimden we alles weer op.

Mijn ouders gingen negentien jaar geleden voor het eerst met ons mee in een vliegtuig naar Portugal (handig als oppas voor onze oudste dochter) en ze hebben daarna ook nooit meer gevlogen. Nú ben ik daar best trots op, terwijl we ons toen juist schaamden, omdat we nooit naar het buitenland op vakantie gingen. Ze waren (en zijn) consequent en hun tijd eigenlijk ver vooruit. Ze leven zelf een - in onze ogen - sober leven en storen zich aan de maatschappij waar iedereen elkaar de maat schijnt te willen nemen. Een maatschappij die zich haar bovenmatige consumptiegedrag niet realiseert.

En ook nu besef ik dat ze een punt hebben. We zitten in een maatschappij die erg kritisch is, maar ook ontzettend verwend is geraakt. Social media is een mijnenveld. Onderwerpen als het klimaatprobleem, black lives matter, de anderhalvemetersamenleving en haar tegenhanger viruswaanzin hebben de afgelopen tijd veel losgemaakt. Het gedachtengoed wat Pim Fortuyn fataal is geworden, is peanuts bij wat er nu om ons heen gebeurt en wat er aan meningen wordt verkondigd. Je zou debatten op een constructieve, al dan niet wetenschappelijke manier willen voeren, maar hoe groter allerlei belangen, hoe lastiger dit wordt. Zelf merken we dat we in deze blogs ook steeds wat genuanceerder worden, om de negatieve reacties daarop te voorkomen. Het neutrale politieke midden lijkt echter een onbegaanbare route, omdat je continu de maat wordt genomen. Welkom in de ‘ik neem je de maat-’schappij.

Met weemoed denk ik terug aan vroeger, toen een opblaasbootje en een vishengel nog voldeden om het ultieme vakantiegevoel te ervaren. De bestemming zeven kilometer verderop is nog steeds een soort oase van rust in de steeds hectischere wereld om ons heen. We wensen iedereen een fijne vakantie en vragen jullie te genieten van al het moois dat ons eigen land ons biedt.