"Revolueren" Bouwblog Biense Dijkstra

Gepubliceerd op 19 juli 2017

"Revolueren" Bouwblog Biense Dijkstra

We hebben het vaker aangegeven, er is een revolutie nodig in de bouw: zelf verantwoordelijk zijn voor kwaliteit en doen wat je belooft. Dit heeft te maken met je intrinsieke beleving en de waarde die je toevoegt voor je opdrachtgever. Totaal ontzorgen. Dat moet onze branche nog leren. We hebben zo langzamerhand door wat er technisch gezien geleverd moet worden, maar het aantoonbaar leveren van kwaliteit nog niet. Het afbreukrisico blijkt te groot.

ZONDER EPV GEEN BUSINESSCASE

Als je bijvoorbeeld Nul op de meter concepten levert, en daar goed in zegt te zijn, zal je als aanbieder ook moeten zorgen dat de opdrachtgever in staat is de Energie Prestatie Vergoeding (EPV) te incasseren. Wij zijn pas de tweede in Nederland die dat nu voor elkaar heeft. Wanneer je de klant overtuigt met een prachtig verhaal en een aanpak die klinkt als een klok, maar vervolgens niet in staat bent dat feitelijk aan te tonen, dan span je het paard achter de wagen. Zonder vaststelling van de kwaliteit en de prestatie van het product geen EPV. Zonder EPV geen businesscase voor de corporatie. Niet voor niks twijfelen corporaties aan het toe willen of kunnen passen van EPV, omdat hun aanbieder haar verantwoordelijkheid niet neemt. Metaforisch gezien vergelijkbaar met het dieselschandaal: als je het aan moet tonen, moet je de software manipuleren. En dat is nu precies waar de schoen wringt..

PUTTING YOUR MONEY WHERE YOUR MOUTH IS

Het heeft te maken met het aantonen van de kwaliteit die jij zegt te verkopen. Dat is feitelijk ‘putting your money where your mouth is’ en onze branche vindt dat lastig. De crisis heeft weer plaats gemaakt voor hoogconjunctuur en de motivatie om te veranderen verdwijnt als sneeuw voor de zon.

 

Ook valt ons op dat door de focus te verleggen naar ‘circulariteit’ er plotseling een nieuw fenomeen haar intrede doet die commercieel weer uitgenut kan worden. Plak dat begrip maar op elke goedbedoelde aanpak en er is voldoende vaagheid om weer verder te kunnen met jouw ‘best wel’ duurzame aanpak. Het is ons inziens zaak dat bedrijven niet gaan evalueren maar revolueren. Wat hebben we gedaan in de crisis om weer perspectief te hebben in ‘onze’ branche? En wat hebben we nu daadwerkelijk waargemaakt? Deze vragen zou ieder bedrijf moeten beantwoorden om te voorkomen dat de ’circulaire uitweg’ ontstaat; best hip, best duurzaam en onduidelijk genoeg om weer verder te kunnen met hoe we het deden. Dit wil niet zeggen dat circulair geen toekomst heeft, integendeel. Maar koppel het aan aantoonbare kwaliteit en niet aan vage nieuwe indexen.

 

Ik ben maar een simpele jongen, maar ik begrijp dondersgoed dat je waar moet maken wat je belooft. Het simpele woord is vertrouwen. Dat moet je verdienen en kun je niet kopen. Je moet hier aan werken en volledig gecommitteerd zijn aan het beloofde resultaat. We beweren niet dat het makkelijk is, maar bewijzen elke dag dat het wel kan.