Internationale Vrouwendag: de bewonersconsulentes aan het woord

Gepubliceerd op 08 maart 2018

Internationale Vrouwendag: de bewonersconsulentes aan het woord

Woningverbetering. Het klinkt mooi, maar dagen achter elkaar timmermannen over de vloer geeft natuurlijk overlast. De werkzaamheden kunnen ingrijpend zijn en roepen vaak vragen op. Onze bewonersconsulenten kunnen de overlast niet wegnemen, maar ze zorgen wel voor duidelijkheid, bieden hulp waar het nodig is en zijn het aanspreekpunt van de bewoners. Vandaag op internationale vrouwendag vertellen Iris, Liesbeth, Eelkje, Geertje en Iris wat hun werk als bewonersconsulenten belangrijk maakt. Ook waren we te gast bij het spreekuur in de flat De Hooidollen in Leeuwarden.

 

“Een bouwproject kan zeer intensief zijn, waardoor we regelmatig contact hebben met de bewoners” aldus bewonersconsulente Iris Rodenburg. “Er komt heel wat bij kijken. Het is daarom van groot belang om hen goed te begeleiden.” Per project stellen we een communicatieplan op en kijken we welke communicatiemiddelen we inzetten. Zo voeren we onder andere persoonlijke gesprekken, organiseren we bijeenkomsten, houden we op vaste tijdstippen een spreekuur en bieden we een dagboekje aan waarin we stap voor stap uitleggen welke werkzaamheden plaatsvinden.

HET SPREEKUUR

“Ik wil niet zeuren maar…” Een bewoner van de flat De Hooidollen in Leeuwarden loopt binnen op het spreekuur. Bewoners delen hier hun ervaringen en stellen allerlei vragen aan Iris. De werkzaamheden aan De Hooidollen naderen het einde en voor sommige bewoners zijn er nog een aantal dingen onduidelijk. “Huh, echt? We krijgen eigenlijk veel meer dan we dachten”, merkt een bewoonster verrast op. Iris legt uit welke veranderingen de verbouw met zich meebrengt. Zo verwijderen we bijvoorbeeld de gasaansluiting van de keuken, waardoor we de woning in de toekomst eenvoudiger gasloos kunnen maken. “Dit kunnen jullie ook teruglezen in de woonhandleiding” vertelt Iris terwijl ze het compacte boekje overhandigt. “Een spreekuur is soms hectisch, maar het neemt zoveel onduidelijkheid weg bij de bewoners.”

MEERWAARDE VOOR UITVOERING

Het mes snijdt aan twee kanten. Bewonersconsulent Geertje Stoker, onder andere het aanspreekpunt in de Leeuwarder wijk Wielenpôlle: “Het biedt een enorme meerwaarde aan bewoners, maar ook voor de uitvoerder en de timmermannen. Als aanspreekpunt weten we precies wat er speelt. Problemen pakken we snel op met de uitvoering en andersom kunnen we vragen vanuit de uitvoering ook snel beantwoorden.”