"Ik had liever dichter bij de ingang gestaan" Bouwblog Cobouw van Biense Dijkstra

Gepubliceerd op 11 januari 2017

"Ik had liever dichter bij de ingang gestaan" Bouwblog Cobouw van Biense Dijkstra

We gaan met een goed gevoel weer aan de slag na de feestdagen. De bouwvolumes trekken stevig aan en we merken dat men zich in Friesland steeds bewuster wordt van de urgentie om te verduurzamen. Er worden duurzame woningen gevraagd en in onze branche gaan we verder zonder gasaansluiting. Een noodzakelijke maar drastische keuze. Voor de overheid houdt dit volgens ons in dat er systeemkeuzes gemaakt moeten worden De pilotfase is voorbij: tijd voor het nieuwe systeem. De toekomst bestaat uit woningen, gebouwen en wijken die energie leveren. Die worden nieuw gebouwd of de bestaande worden hiertoe gerenoveerd. Steden en dorpen zijn all-electric en worden verwarmd met duurzame warmte.

DE BLIK OP DE KORTE TERMIJN IS TERUG

Maar we merken ook dat ‘oud gedrag’ zich weer meester maakt van de bouwbranche. Productiecapaciteit wordt weer aan de hoogste bieder verkocht en kennis wordt gekocht, in plaats dat men zelfstandig innoveert. De ‘quick wins’ floreren. Philippe Geubels omschrijft dit treffend in een prachtige metafoor: ‘Tijdens de crisis hebben ze hun auto in twijfel op redelijke afstand van de ingang geparkeerd. Al lopend naar de ingang constateren ze betere plekken (die van de koplopers) en hebben ze spijt dat ze daar niet zelf staan.’ De blik op de korte termijn is terug en dat is een levensgrote valkuil voor de transitie die de branche moet ondergaan.

DE PILOTFASE IS VOORBIJ

Gelukkig putten we hoop uit de initiatieven als Taskforce Bouw, waar Bernard Wientjes voorzitter van is, en ook uit de campagne NL Next Level van VNO-NCW. We gaan een aantal grote transities meemaken en daar hoort een passende investeringsagenda bij. Ook hier denken we dat - net zoals bij de Stroomversnelling - de condities gecreëerd moeten worden om zelfstandig verder te kunnen. We zijn prima in staat om dit bottom-up te initiëren met grote projecten, waardoor de werkelijke totstandkoming binnen handbereik ligt. We hebben het vaker gezegd, maar de pilotfase is inmiddels voorbij en we zijn klaar voor daadwerkelijke initiatieven met visie en lef. Wij gaan inmiddels stoïcijns verder, in de wetenschap dat grotere, geïndustrialiseerde volumes onze opdrachtgevers uiteindelijk het beoogde voordeel opleveren. Daarnaast heeft de transitie van aannemer naar aanbieder in de utiliteitsbouw ons fantastische Design and Build opdrachten opgeleverd. Ook daar zien we dat de procesaansturing en integrale projectaanpak erg goed bij ons past.

GEVAAR VOOR OVERSPANNEN REACTIES

We kijken terug op een transitiejaar 2016, maar ook vooruit naar een aantrekkend bouwvolumejaar 2017. Een jaar met het gevaar op overspannen reacties bij bouwpartijen en motivatie vanuit oud gedrag. We liepen net onze compleet aangepaste productiehal in en daar worden we vrolijk van. En de medewerkers van onze innovatiegroep hebben de eindejaarsbijeenkomst opgeluisterd met al hun ‘ontdekkingen’. Ook staan de meest moderne energiemodules voor onze Nul op de meter woningen inmiddels klaar om geplaatst te worden. Deze passen we samen met vijf andere energieconcepten toe in één project. Een project dat ons wederom veel kennis gaat opleveren in de komende periode.

 

De branche biedt fantastische uitdagingen en zit boordevol kansen. Grijp ze! Parkeer je auto niet te ver van de ingang, want dan zie je later betere lege plekjes. Of nog beter: ga elektrisch rijden, want de oplaadpunten staan altijd vlak bij de voordeur.